23 Curacao Aruba (English text too) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Eddy Dunlop - WaarBenJij.nu 23 Curacao Aruba (English text too) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Eddy Dunlop - WaarBenJij.nu

23 Curacao Aruba (English text too)

Door: Eddy Dunlop

Blijf op de hoogte en volg Eddy

04 Januari 2010 | Nederland, Amsterdam

Nr 23 Curacao-Aruba December - 2009 (After the Dutch text one finds an short English translation)
Nadat Hans aan boord kwam in Curacao zijn we tegen de wind en golven in met 25-30 Kn wind over dek naar Bonaire gezeild. Dat was vermoedelijk de zwaarste tocht van mijn reis. We hadden vlagen van 40-45 Kn op de kop. En erg nat.
In Bonaire hebben we veel gedoken. Het was er ontspannen en leuk. Duiken op Bonaire is bijzonder omdat meestal van de kant gedoken wordt zonder divemaster. Je bent helemaal op jezelf aangewezen. Dat geeft zelfvertrouwen. Er staat geen stroming en je kunt links of rechtsaf als je vanaf de kant het water ingaat. De West- en Noordkant van het eiland is één groot rif. Het is er zeer eenvoudig duiken. Er is enorm veel vis, omdat het al lang een beschermd marine park is. Ankeren is verboden. Je neemt voor weinig geld een unlimited air package bij een duikshop. Dit betekend dat je zoveel tanks mee kunt nemen als je wilt. We hadden meestal 8 tanks aan boord. We gingen met Boanerges naar Klein Bonaire, een eiland direct voor de kust met heel veel duiksites die normaal alleen met boten van duikshops te bereiken zijn. Het was daar heerlijk ontspannen duiken, alles op je gemak en bij de hand. Daarnaast hebben we nog gedoken met East Coast Diving aan de oostkant. Een erg aardige duikshop. De White Hole daar heeft veel indruk gemaakt. De 30Ft Zodiac gaat vanuit de lagoon door de branding de zee op. Je gaat in vrij ruw water van boord en zwem over een mooi vlak rif waarna je stijl afdaalt in een 15m diepe vallei met een witte zandbodem en verticale kanten rondom, echt een hole. Je komt in een stromingsloze, volledig verstilde en verlaten omgeving. Het is een sprookjes landschap waarin een enorme school Tarpons rondhangt. Dit zijn ruim een meter grote vissen die nauwelijks bewegen. Je mag tussen ze doorzwemmen. Aanraken mag niet, dan schuiven ze wat verder weg. Dit is een duik die ik niet zal vergeten.
Bonaire zelf is niet mijn eiland. Ik heb het idee dat het volledig gerund wordt door Nederlanders. Er worden enorm veel villas en appartementen gebouwd voor buitenlanders. Het originele Bonaire vind je alleen nog in de outback, het droge achterland. Het eiland maakt de indruk dat de originele inwoners gast zijn in eigen eiland. Uit zijn krachten gegroeid dus. En er is veel kleine criminaliteit.
Vlak voor de kerst zijn we naar Aruba gezeild, een prima tochtje onder spinnaker. Het ging alleen veel te hard, gemiddeld 10-11Kn terwijl ik gerekend had op 7. We moesten al heel vroeg alle zeil weghalen, anders kwamen we in het donker aan in Oranjestad. (Wat achteraf gezien geen probleem geweest was.) We moesten dwars op de golven en wind gaan liggen om niet voorbij het eiland te schieten. Een heel gedoe. Ik had van Thommy Thon van de werf een adres van Fly ´n Dive, een duikschool gekregen waar hij zelf duikt en als instructeur werkt tijdens vakanties. En Hans heeft op Aruba een vriend die ook deze duikschool een goede keus vond. En dat bleek zo te zijn. We hebben veel plezier gehad met de medewerkers daar. Luc en Conny Peek, de vrienden van Hans hebben ons heel hartelijk ontvangen en prima verzorgd. Dit is me nog niet eerder overkomen. Luc heeft ons het eiland getoond en hielp met boodschappen doen. Erg luxe als je zo goed verzorgd wordt. De riffen op Aruba zijn niet bijzonder maar het was gewoon leuk. Nieuwjaar op Aruba is een knalfeest. Bij het vuurwerk op Aruba valt wat er in Nederland afgestoken wordt in het niet.
Op 4 januari zijn we vertrokken naar Colombia waarover meer in de volgende aflevering.

Soon after Hans arrived in Curacao we sailed against wind and waves with 25-30 kn wind AWS to windward Bonaire. That was supposedly the heaviest sail of my jouney until now. We had squalls of 40-45 Kn on the head. A terrible wet ride. In Bonaire we did dive a lot. It was very relax and nicely. Diving on Bonaire is special while in general it are shoredives without divemaster. There is no current to take care of and one goes left or right after entering the water. The West and North side of the island are one large reef. It is a very simple dive area. One finds a enormous amount of (big) fish because the coast is already for a long time a protected Marine Park. Anchoring has been prohibited. One buys a unlimited air package for little money from dive shops. This means that one can take as many tanks as neede. We had generally 8 tanks on bord. We went with Boanerges to Small Bonaire, an island diretly for the coast with a lot of dive sites which only boats of diveshops can reach. This was nice diving, jumping from your own boat in the water and when back everthing happens at ones own pace. Moreover we did dives with East Coast Diving on the East side of the island. Very friendly dive shop it was. The White Hole havs made a big impression on us. With a 30Ft Zodiac one sails up from the lagoon through the breakers on to the sea. One goes into the rather harsh water and swims over a nice flat reef whereupon one descends into a 15m flat white sandy area with steep walls all around. One is in a entirely still and quiet environment. Tit is as being in a fairy tales landscape where an enormous school Tarpons hangs around. This is large fish of around a meter long which hardly moves. You can swim between them. This is one of those dives which I will not forget. Bonaire itself is not my piece of cacke. I have the idea that it is managed entirely by Dutch. Many villas and apartments are built for expatriate. The local Bonaire inhabitand one still in the outback. The island gives the impression that the original inhabitants are guest on there own island. And there is quite a lot petty crime. Just before Christmas we sailed to Aruba ,a very fast trip with spinnaker. It went much too fast, an average of 10-11Kn whereas I had calculated 7. We had to take away very early all sail, otherwise we should arrive in the dak in Oranjestad. (what should not have been a problem after after all) We had to put Boanerges sideways on the waves to break speed otherwise we should drift along the the island. A complex way of travelling. Thommy Thon of the yard had given the address of Fly, n Dive, a dive shop where he himself dives and works as an instructor during his holidays. And Hans has a friend who also named this dive shop. And that proved be this way. We have had much pleasure with the employees there. Luc and Conny, the friends of Hans recieved us warmly and looked very well after us. Luc showed us the island and helped with shopping. Very luxuriously if one it treated like this. The reefs of Aruba are not particular nice. New year eve on Aruba is gives a lot of fireworks. On 4th of January 2010 is we left Aruba for Colombia. About this more in the next episode.

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Zeilend van Amsterdam, Carieb, Panama and???

At the end of this Dutch text one finds a simple translation in English.

De reiziger
Eddy Dunlop, 64 jaar oud, solo, gezond van lijf en leden, niet meer werkzaam en heeft net voldoende geld om een wereldreis te kunnen bekostigen zonder al te veel zorgen.
Als 20 jarige ben ik met een passagier/vrachtschip van de KNSM als dienstplichtige de Atlantische oceaan overgestoken naar Suriname. Al die dolfijnen die op de boeggolf speelden, de zon op en ondergangen, de prachtige wolken met onwaarschijnlijke kleuren, ik dacht “dat wil ik zelf een keer doen”. En nu 40 jaar later kan het, dus doen. Alleen, niet uit overtuiging maar omdat het zo gelopen is.
Email: cat.boanerges@gmail.com

The traveller:
Eddy Dunlop, 64 years old, solo, healthy, no longer working and just sufficient money to be able to travel around the world without too much to care about. At the age of 20 I have crossed the Atlantic ocean with a passenger/cargo liner of the KNSM as a militairy to Surinam. All those dolphins player with the waves in front of the ship, the sunset and the sunrise, the splendid clouds with unreal colours, I thought "that I want do myself once". And 40 years later I can do it, thus. solo, not by conviction but because this way it happens. cat.boanerges@gmail.com