18 Sint.Maarten. repareren (English text too) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Eddy Dunlop - WaarBenJij.nu 18 Sint.Maarten. repareren (English text too) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Eddy Dunlop - WaarBenJij.nu

18 Sint.Maarten. repareren (English text too)

Door: Eddy Dunlop

Blijf op de hoogte en volg Eddy

13 Juni 2009 | Nederland, Amsterdam

Nr 18 SXM mei 2009 (After the Dutch text one finds an English translation)

Superjachten in St.Maarten
Vorige keer zijn we gebleven bij de aankomst in St.Maarten (SXM zoals ze hier overal schrijven) St.Maarten is in de Caraiben de belangrijkste haven voor superjachten. De fotos spreken voor zich. Na verloop van tijd verbaas je je nergens meer over, geld speelt wel een rol maar geen grote. Ze liggen gezellig met zijn allen in de Lagoon en varen nauwelijks. Om in de lagoon te komen moeten ze door een brug van 17 meter breed en dat is langzamerhand niet breed genoeg meer. Doe eens 17 flinke passen vanaf de voordeur, door het keuken, de tuin in. Dan weet je hoe breed zo’n boot kan zijn. Die jachten kun je charteren voor 150.000 tot 400.000USD per week. De Cyan, een enorm motorjacht kwam eens naar buiten, ging voor anker in de buurt van Boanerges en bleef daar 4 dagen. Er werden een 20 tal jongeren van 20-30 jaar met de luxe tender aan boord gebracht. Terwijl ze aan boord kwamen werden ze onder gejoel nat gegooid. Ze zijn daar 4 dagen gebleven, soms zag je ze op het achterdek met wijnglazen. En verdwenen weer, dat was alles, geen meter gevaren. Het schijnt dat bedrijven de jachten afhuren om hun top-verkopers een bonus reisje te geven. Dit jaar is die hele charter business ontzettend slecht geweest. Op een aantal jachten is de bemanning op een na ontslagen en zijn ze opgelegd. De jachten komen in december en zijn dit jaar alweer vertrokken rond eind februari, begin mei. Veelal naar Florida of de Middenlandse Zee. Waar de charter business ook ingestort is. Op 1 juni was er nog één jacht klein superjacht achtergebleven in de Lagoon. De omzet op het eiland lag 30% onder die van vorig jaar.

Techniek:
Als ik met Ewoud aankom in St.Maarten gaan we direct aan de gang om de genua gerepareerd te krijgen. Het moet klaar want volgende week krijg ik bezoek voor 1.5 maand. De zeilmaker maakt mij duidelijk dat de genua behoorlijk versleten is. Ik ging er van uit dat hij nog wel de wereld rond kon. Het zeil is 8 jaar oud dus wellicht niet nieuw en dat was ik vergeten. Dus ik slik de bittere pil en bestel een nieuwe genua. En ik bestel nieuwe accus, zonnepanelen en nog veel meer. Ik word er knap zenuwachtig van en beslis alles zo snel mogenlijk. En ben niet op tijd klaar als het bezoek arriveert. Het wordt een hectische week en het bezoek is weer weg. Teleurstelling, na een donkere periode besluit ik om de tent, waar ik 2000 USD in moet stoppen om het blauwe dak te repareren, te vervangen door een vaste kap. Daar kunnen dan ook de nieuwe zonnepanelen op gemonteerd worden. Een idee van Ewoud. Daarmee spaar ik vele duizenden USD uit want een RVS spoiler voor de zonnepanelen op het achterdek is niet meer nodig. Een periode van 2 a 3 maanden hard werken breekt aan. Het wordt ouderwets knutselen aan een boot. Stof, epoxy en verfvlekken overal. Werken met epoxy bij 28 graden vereist handigheid. Het nieuwe dakje met buiskap ziet er netjes uit en is ontzettend handig en stevig. Boanerges ziet er nu wel een beetje als een day-charter catamaran uit..
Watermaker: Als het grote werk klaar is ga ik aan de gang met mijn watermaker. Hij heeft het nog nooit goed gedaan. In de Carieb zijn op alle grotere eilanden bedrijven die alle typen watermakers servicen. Ik kom bij Electec terecht, zij servicen 2 a 3 watermakers per dag, van elk merk, en hebben een enorme ervaring. In de twee weken dat ik bij ze over de vloer kwam kwamen 3 Schenkers binnen. Ik krijg de opdracht om de hoeveelheden water die door het systeem gaan te meten met de bijbehorende zoutgehaltes in het zoete en het afgevoerde zeewater.Ik had op advies van de verkoper in Nederland een systeem met twee ipv één membraan gekocht. Dan gaat de feedpomp langer mee omdat de waterdruk over de membranen lager is. Dat kan een argument zijn voor de koude Noordzee maar in de Carieb is het water zo warm dat de opbrengst aan zoet water heel hoog is en er eigenlijk te weinig zeewater langs het membraan stroomt waardoor het vervuild.. Wanneer je stopt met watermaken wordt het systeem met zoet water nagespoeld om groei van bacterieen tegen te gaan in de tijd dat je de watermaker niet gebruikt. Ik spoelde altijd en gebruikte daarna het systeem een paar dagen niet. Nu blijkt dat de computer van de watermaker veel te kort vers water door het systeem stuurt. Doordat er nog steeds zeewater tussen de membranen stond vervuilden ze. Daarbij had ik de membranen 6 meter van de feedpomp geplaatst omdat dat beter uitkwam. Volgens de leverancier geen probleem. Electec concludeert dat er een probleem zit in het EnergieRecoverySysteem. Er worden nieuwe O-ringen besteld in Italie en het systeem zal uit elkaar genomen worden. Dan blijkt een charterjacht een Spectra watermaker in te leveren omdat deze te klein gekocht is. Ik krijg de recovery unit aangeboden voor 1500USD,gereviseerd en incl een nieuw membraan. Ik besluit om dat te accepteren, dan heb ik geen kans op verrassingen. De volgende dag wordt de oude watermaker omgebouwd, één membraan wordt verwijdert, de ERS wordt vervangen door de Spectra unit en ik besluit om de computer te verwijderen. Nu heb ik een heel simpel systeem met alleen een aan/uit schakelaar, een tweeweg kraan om te kiezen of er zee of zoetwater door het systeem gaat. En monsterkraantjes in de zoetwater leiding en de afvoer van het zeewater om het zoutgehalte te kunnen meten. Geen kleppen en voelers meer die kapot kunnen gaan.. Ik heb nu voor het eerst al meerdere maanden prima water. De ERS bleek intern behoorlijke krassen te hebben. Ik heb vermoedelijk in het begin al iets fout gedaan bij het vervangen van het voorfilter. Het vervangen van de membranen in Carriacou was zinloos, daar zat het probleem niet. Het grote voordeel van Spectra is dat het bedrijf de klanten voorziet van heel veel informatie en vervangingsonderdelen indien nodig. Ze gaan er van uit dat een klant zelf de problemen moet kunnen oplossen. Een watermaker is een probleemloos apparaat als je weet hoe je er mee om moet omgaan. Zit er iets fout dan heb je ook direct echte problemen en heb je professione hulp nodig. Die is voor Schenker hier officieel niet te krijgen. Ik hoop nu twee jaar niet meer over een watermaker te schrijven.
De windgenerator is gerepareerd. De accus waren zo snel kapot omdat mijn zonnecellen eigenlijk te weinig stroom leverden. Pas laat in de middag was de laadspanning 13.5V. De accus zaten s’morgens vaak op 12.2V. Dan maken ze heel veel laadcycli in een korte tijd en zijn zo snel aan hun einde. Het is een bekend probleem bij boten waar de accus alleen door zonnecellen worden geladen. Nu komt de spanning nooit meer onder de 12.5 V en is de laadspanning s’morgens om 9.00 uur al 13.5V.
AIS: Ik heb een AIS transponder gemonteerd. Het is een systeem waarmee schepen van elkaar kunnen zien wat hun positie, richting en snelheid is en hun naam en roepnaam van de marifoon wordt getoond. Zo kunnen ze elkaar beter ontwijken en snel kontakt met elkaar opnemen. Het is wonderbaarlijk hoe goed de informatie is. Alle beroepsvaartuigen gebruiken ze en ook steeds meer zeilers.
Stagzeil: Ik kon heel goedkoop een tweedehandse rolrever voor de stagfok kopen. Maar moest wel een nieuw stagzeil aanschaffen. Boanerges zeilt nu hoger aan de wind met een Yankee en het boomfokje. De boot gaat veel eenvoudiger overstag . Alles is makkelijker hanteerbaar wat erg belangrijk is als je solo zeilt.

Boanerges geregistreerd in St.Maarten.
Ik heb de boot nu in St.Maarten geregistreerd. Dit omdat ik dan geen haven belasting hoef te betalen en omdat ik dan een zendmachtiging heb voor alle zenders die je bedenken kunt. Het kost niets maar bleek erg veel tijd te kosten door vakanties en bureaucratie. Maar het was ontzettend leerzaam en leuk om de verhalen aan te horen van de ambtenaren. Met de een knoop ik een gesprek aan over goed bestuur. En hoe het nu verder moet. En dat ik eigenlijk vind dat St.Maarten onafhankelijk van Nederland moet worden en op den duur bij de Caricom eilanden moet aanschuiven(de vroegere Britse eilanden, het begin van een EEG). Ik betaalde niets voor de leuke middag, een vriend hier betaalde onlangs voor precies hetzelfde 100USD. Een andere ambenaar begon te klagen over de vriendjespolitiek bovenin waar hij last van had. Hij zei: Meneer Dunlop, ik moet u eigenlijk op dit en dat controleren volgens de wet. Maar als ik dat doe belt u morgen rechtstreeks naar de minister en die belt de directeur. En de directeur zegt tegen mijn chef dat meneer Dunlop morgen zijn papieren moet hebben. Dus ik controleer dat niet. Het toont aan hoe moeilijk het is om in zulke kleine landen een goede overheid te bouwen. Iedereen kent iedereen en is ook nog familie van elkaar. Ik heb tot nu toe eigenlijk overal correcte beambten meegemaakt. Vaak zijn ze uitert bureaucratisch, maar dan helpt het om met een smoes weg te gaan en in de middag terug te komen. Dan zit er iemand anders en dan is het zo geregeld. In Mindelo op de Cabo Verden moest ik iedere keer als ik naar een ander eiland zeilde alle afdelingen langs en dat kostte tijd. Toen maakte ik een keer een praatje met het hoofd van de politie die wat engels sprak. Het ging over boatboys en nog wat. Daarna groetten wij elkaar altijd en ik kreeg altijd een agent mee die met mij alle afdelingen afliep. Dat was zo gepiept. Ik ben benieuwd hoe het straks in Zuid Amerika zal zijn.
Ik was van plan om een mail naar de Gouverneur van de Nederlandse Antillen te schrijven over hun mooie website. Daar staan alle fotos van de ministers op met een mooie tekst. En bij de Gouverneur ook nog welke onderscheidingen hij heeft. Er staan weblinks naar de onderliggende diensten. En die paginas zijn leeg. Als je een adres, telefoonnummer of Email adres moet hebben dan is dat niet te vinden. Ik zocht de afdeling die telecommunicatie voor de NA regelt en op hetzelfde fysieke adres zitten, Fort William in Curacao. Uiteindelijk heb ik één Email adres gevonden, van het Kabinet van de Gouverneur. Ik kreeg als antwoord van een Dame Met Een Dubbele Nederlandse naam een telefoonnummer dat niet bestaat. Daarop heb ik haar maar alle dokumenten gemaild met het verzoek om ze op de goede plek af te leveren. Ik heb helemaal niets meer gehoord en mijn ambtenaar ook niet. Ik denk dat het niet veel zin heeft om mijn mail aan de Gouverneur via dat adres te sturen.

Nr 18
We ended at St.Maarten (here named SXM) in scheepsbericht nr 17. It is in the Caribbean the most important port for super yachts. The pictures show it all. After a while one is no longer astonished. Everything looks quite normal. The yachts stay in the Lagoon, the bay inlands which they have to enter through a bridge. The passage is 17 meters wide and that is no longer wide enough. The yachts are for charter. Prices 150,000USD up to 400.000USD per week. The Cyan, an enormous motor yacht came one day outside , went at anchor near Boanerges and remained there for 4 days. Around 20 young people of 20-30 years went aboard with the luxuriously tender. When they came aboard buckets with water were thrown and they had a lot of fun. They have remained 4 days on the yacht, sometimes one did see someone with a wineglass. And left the boat after 4 days. No piercing the waves, no meter did they sail. Apparently companies hire the yachts as a bonus for their top sales people. This year this charter business has been terribly bad. On a number of yachts the whole crew minus one has been laid off. The yachts arrive December and this year left already at the end of February. Mostly to Florida or the Mediterranean. At the first of June only one yacht was still in the lagoon.

Technique: When I arrived with Ewoud we directly got the genoa repaired. I was in a hurry because the next week I got a visitor for 1.5 months. The sail maker pointed out that the sail was quite worn out. I had the idea that it could last the trip around the world. The sail was 8 years old therefore not new anymore and I did forget that. I ordered a new Genoa. And new batteries, solar panels and a lot more. I became quite nervous and made my decisions as quick as possible. And where not ready when my visitor arrived. It became a hectic week and the visit was gone. After a depressing period I decided to replace the awning. After a period of 2 months of hard work the new fixed roof was almost ready. Boanerges now looks like a day charter catamaran. I go at work on the watermaker. It never worked well. I could buy a reised unit and now I have proper water again. I did repair the wind generator and much more I could buy a second-hand Furler for the stay sail Boanerges now higher to the wind with an Yankee and the stay sail on a boom with less effort. (The genua is something smaller than previous) I can handle Boanerges more easily which is very important if you sail solo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Zeilend van Amsterdam, Carieb, Panama and???

At the end of this Dutch text one finds a simple translation in English.

De reiziger
Eddy Dunlop, 64 jaar oud, solo, gezond van lijf en leden, niet meer werkzaam en heeft net voldoende geld om een wereldreis te kunnen bekostigen zonder al te veel zorgen.
Als 20 jarige ben ik met een passagier/vrachtschip van de KNSM als dienstplichtige de Atlantische oceaan overgestoken naar Suriname. Al die dolfijnen die op de boeggolf speelden, de zon op en ondergangen, de prachtige wolken met onwaarschijnlijke kleuren, ik dacht “dat wil ik zelf een keer doen”. En nu 40 jaar later kan het, dus doen. Alleen, niet uit overtuiging maar omdat het zo gelopen is.
Email: cat.boanerges@gmail.com

The traveller:
Eddy Dunlop, 64 years old, solo, healthy, no longer working and just sufficient money to be able to travel around the world without too much to care about. At the age of 20 I have crossed the Atlantic ocean with a passenger/cargo liner of the KNSM as a militairy to Surinam. All those dolphins player with the waves in front of the ship, the sunset and the sunrise, the splendid clouds with unreal colours, I thought "that I want do myself once". And 40 years later I can do it, thus. solo, not by conviction but because this way it happens. cat.boanerges@gmail.com

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2014

45 Living with Boanerges

05 Mei 2014

44 The life of Boanerges

03 Mei 2014

43b The second part of the photos of nr43a

01 Mei 2014

43a Some of the Windward Islands

01 Mei 2014

42 Diving in the Caribbean (English text)
Eddy

At the end of this Dutch text one finds a simple translation in English. De reiziger Eddy Dunlop, 64 jaar oud, solo, gezond van lijf en leden, niet meer werkzaam en heeft net voldoende geld om een wereldreis te kunnen bekostigen zonder al te veel zorgen. Als 20 jarige ben ik met een passagier/vrachtschip van de KNSM als dienstplichtige de Atlantische oceaan overgestoken naar Suriname. Al die dolfijnen die op de boeggolf speelden, de zon op en ondergangen, de prachtige wolken met onwaarschijnlijke kleuren, ik dacht “dat wil ik zelf een keer doen”. En nu 40 jaar later kan het, dus doen. Alleen, niet uit overtuiging maar omdat het zo gelopen is. Email: cat.boanerges@gmail.com The traveller: Eddy Dunlop, 64 years old, solo, healthy, no longer working and just sufficient money to be able to travel around the world without too much to care about. At the age of 20 I have crossed the Atlantic ocean with a passenger/cargo liner of the KNSM as a militairy to Surinam. All those dolphins player with the waves in front of the ship, the sunset and the sunrise, the splendid clouds with unreal colours, I thought "that I want do myself once". And 40 years later I can do it, thus. solo, not by conviction but because this way it happens. cat.boanerges@gmail.com

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 339878

Voorgaande reizen:

01 Juni 2007 - 30 November -0001

Zeilend van Amsterdam, Carieb, Panama and???

Landen bezocht: